Pressmeddelande: Österängens konsthall bygger ut

13 november 2023 13:09

I januari 2024  påbörjas en om- och utbyggnad av Österängens konsthall. Ombyggnaden beräknas vara klar i april  samma år och innebär en ny, välkomnande entré samt en bättre arbetsmiljö.
− Det är mycket glädjande att vi nu kan ta det här steget och etablera oss som hela Jönköpings konsthall, säger Sergei Muchin, styrelseordförande i Österängens konsthall.

Österängens konsthall har sedan flera år tillbaka dragits med akuta arbetsmiljöproblem. Det har saknats kontor och arbetsplatser med dagsljus och ventilation, personalrum och personaltoalett. Föreningen har sedan hösten 2022 fört en intensiv dialog med hyresvärden Vätterhem samt Kultur- och fritidsförvaltningen i Jönköpings kommun för att hitta en lösning.

Nu är det äntligen klart att konsthallen kommer att kunna ta över lokalen mot den östra fasaden (gamla solariet), vägg i vägg med konsthallen. Det innebär att konsthallen för första gången får en egen entré från gatan och inte längre är beroende av centrumfastighetens öppettider. Butik, café och reception flyttas till de nya ytorna, vilket innebär en mer välkomnande entré, bättre ljudmiljö samt, inte minst viktigt: en utställningshall som blir luftigare och mindre rörig. Men framför allt innebär ombyggnaden att arbetsmiljön nu avsevärt förbättras för konsthallens anställda och att man uppfyller  kraven i arbetsmiljölagstiftningen.

Österängens konsthall har också gett i uppdrag till Enter Arkitektur att ta fram ett koncept för inredning och design av samtliga ytor.
– Vår publik kommer att känna igen sig, men expansionen kommer att innebära att vi bättre kommer kunna svara upp mot de förväntningar som finns på oss som institution, säger Sergei Muchin.
Under byggperioden kommer konsthallen flytta sin verksamhet till en tillfällig lokal. Ombyggnaden, som projekteras av konsthallens hyresvärd Vätterhem, beräknas inledas i januari 2024. Föreningen hoppas kunna öppna dörrarna till “nya” Österängens konsthall i april 2024.

−  Vi har haft en väldigt bra dialog med både Jönköpings kommun och Vätterhem under den här processen och är glada att vi nu äntligen är i mål.

Österängens konsthall är Jönköpings scen för samtidskonst. Konsthallen drivs av en ideell förening sedan 2015. Österängens konsthall visar svensk och internationell samtidskonst och har en omfattande verksamhet för barn och unga.

Kontaktpersoner:

Sergei Muchin, styrelseordförande: