På den här sidan samlar vi alla nyheter kring projektet ”Rätten Till Vättern” som Österängens Konsthall driver tillsammans med en rad kultur- och miljöorganisationer runt Vättern och med stöd av Kulturrådet. ”Rätten Till Vättern” är ett konstnärligt projekt med fokus på naturens rättigheter, Vättern som juridisk person, våtmarkers betydelse för ekosystemet och allas vår rätt till rena sjöar och vattendrag.

Projektet drivs under ett års tid och kommer bland annat kulminera i offentliga gestaltningar av kontrakterade konstnärer/konstnärsgrupper. I projektet finns även ett flertal konstrundor representerade som tillsammans har flera hundra konstnärer som medlemmar. Projektet hoppas att ta tillvara på både den konstnärliga kompetens som finns där samt den kunskap och driv som finns ibland de miljöorganisationer som slutit upp kring projektet.
Ett år om vikten av vatten.
Har du frågor om projektet? Kontakta projektledare Jannie Sidenvik: jannie.sidenvik@osterangenskonsthall.se


2021-08-26

Under våren 2021 inledde Konstkollektivet UGGLAN det konstnärliga forskningsprojektet ”Botten Upp” med biologiskt, konstnärligt, själsligt och visuellt forskande för Vätterns väl.

Projektet är en del av Österängens Konsthalls projekt ”Rätten till Vättern”.
Som en del av detta gav sig Konstkollektivet UGGLAN i juni ut på en expedition runtomkring, genom och ner i Vättern.

Expeditionen fortsätter och har nu slagit läger i Vadstena.

På Magasin 19 – Vadstenas fria konstgalleri visas:

Expeditionens fullskaliga basläger för utforskande av upptäcktsresandets forskningsarbete med utrustning, instrument, farkoster och utensilier. Inblickar i olika faser av den konstnärliga process som pågår i detta nu.
Som komplement till detta visas dessutom dokumentation, fynd och upptäckter som hittills gjorts under resan.

Öppettider

4 september: 11.00-15.00
5 september: 12.00-15.00
10 september: 16.00-19.00
11 september: 12.00-15.00
12 september: 12.00-15.00
18 september: 12.00-15.00
19 september: 12.00-15.00
25 september kl. 18.00: Finissage

Observera att utställningen äger rum på Magasin 19 i Vadstena  –  inte på Österängens Konsthall i Jönköping!

Hitta till Magasin 19, Hamngatan 7 i Vadstena


2021-07-18

Expedition Botten Upp av Konstkollektivet Ugglan – En del av projektet Rätten till Vättern

Konstnär Frank Svarten berättar om verket NJORD som uppfördes på Sandudden Visingsö i samband med expeditionens avslutning.

Expeditionen avslutades på Visingsö, på Sandudden, där jag byggde Njord tillsammans med mina konstnärskollegor. En strandskulptur mestadels byggd av drivved. Maria bläddrade i en Folke Dahlberg-bok och fylldes med en längtan att göra en skulptur i hans anda, en hommage till Folke och Vättern. Jag och Linn var snabba med att hänga på. Det fanns tidigt inslag av mystiska företeelser, slumpmässiga om en så är lagd. En liten tennskulptur uppenbarade sig för Linn under de vita gässen med en påtaglig liknelse till en sjönymf, i Folkes illustration, i den bild vi valt som inspiration.

Allt eftersom timmarna gick kände jag mig mer och mer uppfylld av skapandeprocessen. När jag under många timmar byggde själv kände jag av en närhet, som jag välvilligt tolkade som Folkes. När yxan var slö plockade jag upp närmsta sten inom räckhåll med lämpligt utseende och vadade ut i vattnet och slipade den vass. Det fanns en naturlighet i allt som skedde som jag känner igen från tidigare skapandeprocesser, men som ändå alltid känns helt unik. En känsla av döda idoler som sträcker in ett öga från andra sidan och ledsagar ens sinne med en glimt av sina egna erfarenheter och liv, med viskningar lika tydliga som en varm vind.

Stranden där vi byggde skvalpade omkring i en 100-årig tidsperiod och det kändes märkligt när besökare kom med sina uppblåsbara vattenleksaker och riktade sina mobiltelefoner mot mig. Men yxan och handsågen förde mig snabbt tillbaka och in i arbetet efter nyfikna samtal.

Vid ett moment kände jag mig tvungen att använda ett elverktyg, ett hål skulle borras för fågelkronans fäste och det smärtade i hela sinnet. Jag hoppades att Folke inte skulle lämna mig och försökte lugna mig med att han säkert skulle förstå. Himlarummet och vindens invånare måste hedras, allra längst upp, en fjäderskrud på en fjäder som gungar i vinden och sammanbinder de olika elementen. Som kompensation bytte jag sedan ut bomullstråden jag redan använt på vindspelet och knöt istället ihop det med rötter. Ordningen var återställd. Längre ned på verkets totem balanserar det mänskliga ögat och urdjuret på varsin sida av en tidsaxel.

Drivved och fallvirke som under år slipats lena i vattengunget mot stenar är verkligen en av naturens finaste skatter. Rotsystem varsamt renade från jorden, långsamt blottade ovan jord. De gråvita färgerna så olika de vid trädens förruttnelsens på jord. Ett dött material balsamerat av vatten, utan skyddande hölje, den hårda kärnan försiktigt rundslipad mjuk. Så skiljt från ett tunt, slätt och blekt pappersark. Det är lättare att för hjärnan att jobba med ett kollage av naturens egna konstverk, men mycket tyngre för kroppen. Med konst på papper är det oftast motsatt. Jag vill gärna kunna välja både och, men önskar att kostnaden inte var så stor för vattendrag och allt liv vid produktionen av allt papper. Jag vill se kompromisser och har svårt att vem som inte vill det. (Hur mycket toxiska kemikalier skulle vi slippa om vi helt enkelt inte blekte pappret? Varför har vi inte redan slutat? Är det här en spiral, en satt norm där ingen längre är ansvarig? Det blir så klart väldigt annorlunda att trycka bilder på oblekt papper, handlar det om det?)

Under arbetes gång låg de böcker vi har av Folke Dahlberg framme och många var mycket nyfikna. Jag är själv nyinvigd i Folkes författarskap och bildspråk, men kände ett omedelbart släktskap med hans ord och seende. Jag ser fram emot att fördjupa mig mera och därigenom också fördjupa min relation till vårt vilda, mjuka och ibland vardagligt mittemellan, insjöhav – Vättern.

Jag hoppas att ni får möjlighet att besöka Sandudden och beskåda Njord innan Vättern återtar sina skatter och förgänglighetens tvetydighet är allt som återstår.

Frank Svarten


2021-07-09
Expedition Botten Upp

Expedition Botten Upp är en 10 dagars expedition, 9-18 juli, runt Vättern med Konstkollektivet Ugglan, ett biologiskt, konstnärligt och själsligt forskande vid, på, över och under Vättern.


2021-06-19

Konstaktion Vättern Runt

Istället för cykling – konst!
Det blev inget cykellopp som vanligt  runt Vättern den 19 juni – men det blev ett konstrace!
Kultur- och miljöaktivister längs hela Vätterns östra sida kraftsamlade för att uppmärksamma en av Europas största dricksvattentäkter och hoten mot den.
Se bilderna nedan från cykelmanifestationen i Vadstena med konstkollektivet Ugglan, konstaktionen i Hästholmens hamn med Hästholmens bygdegård, Carl Fredrik Holtermans instagramsaga, jam för Vättern med Grenna Bluegrass och det kollektiva konstverket på Vätterstranden i Jönköping.

 


2021-06-16

De offentliga gestaltningarna i Rätten till Vättern

Runda bordssamtal under ytan och Expedition runt Vättern

Ett runda bordssamtal under vattenytan och en expedition som utforskar livet i och runt Vättern, blir de två offentliga gestaltningarna i projektet ”Rätten till Vättern”.

Det är Katarina Vallbo från Hullaryd, Småland och konstkollektivet Ugglan från Vadstena, Östergötland, som fått i uppdrag att skapa två offentliga gestaltningar inom ramen för projektet ”Rätten till Vättern”. Projektet är ett samarbete mellan Österängens Konsthall och en rad kultur-och miljöorganisationer runt Vättern, och fokuserar på naturens egna rättigheter, alla levande varelsers rätt till rent dricksvatten och de hot som Vättern som sjö står inför.

Konstkollektivet Ugglans gestaltning består av en expedition, runt omkring, genom
och ner i Vättern. Med nedslag och strandhugg på utvalda platser längs vägen kommer UGGLAN att undersöka hur
det egentligen står till med Vättern. Hur påverkar det sjön och naturen runt omkring och hur påverkas alla vi djur i sjöns närhet av det som människan utsatt och utsätter Vättern för? En rad samarbeten kommer att
inledas med lokalbefolkningen, organisationer och aktörer längs vägen.

Ugglan vill visualisera resultaten av teknisk, biologisk och konstnärlig forskning för att tydliggöra
och inspirera till engagemang och handling för Vätterns väl. Arbetet kommer att dokumenteras med ljud, bild och text.

Expeditionen presenteras i filmen nedan:

Katarina Vallbos verk heter ”Vi-ska, lyssna” och vänder sig i första hand till Vätterns vattenlevande arter. Verket består av tre delar:

  • Ett runt bord under ytan, placerat på ett sådant djup att det inte utgör något hinder för någon, men
    tillräckligt grunt för att kunna synas om en åker förbi med båt en vindstilla dag.  Bordet kommer att vara av sten för att inte tillföra sjön ytterligare onaturliga material. Runt detta bord kan de andra, de som är under ytan, samlas för att formulera sig för en hållbar fortsatt existens. Vi som är ovan ytan måste lyssna mycket noga för de andra viskar, de skriker inte.
  • Ett stort antal små, flata stenar med ingraverad text JAG LYSSNAR.
    Dessa delas ut till människor som vill göra just det, lyssna. De får en beskrivning av projektet som
    helhet, Katarinas verk och en text med deklarationen för Vätterns rättigheter och kan sedan välja om de
    vill ingå ett löfte till sjön. Genom att kasta ut och returnera stenen till Vättern befästs förbindelsen
    mellan den människan och Vättern.
  • Stolar för de som vill försöka lyssna på samtalen som förs under ytan.
    Det blir avskilda sittplatser vända koncentrerat ut mot sjön. De byggs i ek och har ett stramt och
    enkelt formspråk.  4-6 stolar placeras ut på utvalda platser runt hela sjön.

Hela Katarina Vallbos presentation finns att läsa här:

vi-ska, lyssna

Konstkollektivet Ugglans expedition pågår mellan den 9-18 juli. Katarina Vallbos verk invigs någon gång i september/oktober.

Kontakt: Johanna Linder, curator. Epost: johanna.linder@osterangenskonsthall.se. Tel: 0768-610 900

 


ÖK POP UP: BOTTEN UPP MED UGGLAN + SKRÄPKONST med AMIR FAQIRI

Mellan den 24-31 maj tog Österängens Konsthall över en tom butikslokal på Smedjegatan i Jönköping!
Vi bjöd in skräpkonstnären Amir Faqiri samt konstkollektivet Ugglan från Vadstena som under sitt residens i Jönköping byggde upp en redaktion i lokalen, de sände liveradio, visade filmer och gjorde intervjuer med förbipasserande. Residenset var en del av Österängens Konsthalls projekt “Rätten till Vättern”.

På grund av pandemin fick vi tyvärr inte ta emot besökare inne i lokalen, men förbipasserande kunde bevittna konstkollektivet Ugglans  redaktionella verksamhet igenom skyltfönster och fönsterskåda in bakom kulisserna. Samtidigt genomfördes olika aktiviteter  på olika platser, bland annat i form av videointervjuer med jönköpingsbor i olika bostadsområden. Intervjuerna utfördes spontant och handlade om ett brett undersökande av relationen mellan människor och vatten och mera specifikt hur vi människor upplever att vår relation till ett vattendrag påverkar vår mentala hälsa och livskvalitet.

I konstprojektet ”Rätten till Vättern”  utvecklar Konstkollektivet Ugglan sina idéer om konstnärliga processer och platsspecifika involverande installationer. UGGLAN utmanar sina egna roller och kompetenser genom ett slags upptäcktsresande utforskande av forskningsarbetets upptäckande. Mer konkret kommer Konstkollektivet UGGLAN i sommar  att ge sig ut på en expedition runt omkring, genom och ner i Vättern. Med nedslag och strandhugg på utvalda platser längs vägen kommer UGGLAN att undersöka hur det egentligen står till med Vättern. Hur påverkar det sjön och naturen runt omkring och hur påverkas alla vi djur i sjöns närhet av det som människan utsatt och utsätter Vättern för? En rad samarbeten kommer att inledas med lokalbefolkningen, organisationer och aktörer längs vägen. UGGLAN vill visualisera resultaten av teknisk, biologisk och konstnärlig forskning för att tydliggöra och inspirera till engagemang och handling för Vätterns väl.

Amir Faqiri är initiativtagare till “Keep Jkpg Clean” och vill göra Jönköping och Vätterstranden helt fritt från skräp. Han ordnar skräpplockardagar, föreläser och försöker hitta lösningar för att mikroplaster och gifter inte ska hamna i naturen. Den 24-31 maj ställede han för första gången ut den konst han skapat av en del av allt det skräp han hittat i naturen, han kommer även ställa ut på Österängens Konsthall i Studio476

 

Österängens Konsthalls popup i city var en del av Skådebanan Smålands projekt “Skåderier” som stöds av Jönköpings kommun, Region Jönköpings Län, Norheds stiftelse och Jönköping city AB.


22 april 2021

Fallstudier: Rätten Till Vättern – Kampen Om Vättern

Ovan kan ni se på inspelningen av den kväll av fallstudier som hölls på Zoom den 22 april 2021. Vi fick lyssna till några av dem som under många år kämpat för Vättern och om deras arbete.

Aktion Rädda Vättern ger en överblick över den akuta, största och avgörande miljöjuridiska strid som Vättern står inför. Och om de halva miljarddels gram osynliga PFAS-gifter som finns både i Vätterns djupa klara vatten och i ditt dricksvattenglas och hur det spelar en viktig roll i dramat.

Anders Berthling från Naturskyddsföreningen i Jönköping berättar om föreningens arbete med gruvplanerna i Norra Kärr, gruvan i Taberg och den förgiftade Munksjön.

 


Konstkollektivet Ugglan och Katarina Vallbo gör konst av Vättern

Det blir konstnärskollektivet Ugglan från Vadstena och Katarina Vallbo från Aneby som gör de två offentliga gestaltningar som ska skapas inom ramen för projektet “Rätten till Vättern”.
– Det är två otroligt intressanta namn som går in med lika delar entusiastisk och seriös ansats i det här projektet, säger Johanna Linder, curator och verksamhetschef på Österängens Konsthall.
På en presskonferens i Röttle hamn, söder om Gränna, presenterades den 30 mars de konstnärer som fått i uppdrag att under 2021 skapa varsin offentlig gestaltning med Vättern och Vätterns Rättigheter som utgångspunkt.
Konstkollektivet Ugglan är baserade i Vadstena, Östergötland och består av Joel Ahlenius, Sofia Ek, Maria Segersäll, Rasmus Sköld och Frank Svarten. De arbetar tvärkonstnärligt och driver också Kulturförgreningen Ugglan som fungerar som ett självorganiserat kulturhus med konsertverksamhet, biograf och galleri.
– Vi har jobbat tillsammans i många olika projekt. Vi arbetar ofta med offentliga miljöer och vill belysa dem på nya sätt. Ofta är det affärer, gallerior och kommersiella krafter som har tagit våra gemensamma platser och torg i anspråk, sådant som vi tycker egentligen tillhör folket. Så vi har gjort flera projekt som handlar om just det – vem som får göra vad, och var, och när? säger Maria Segersäll.
Katarina Vallbo har lång erfarenhet av att arbeta med konst i det offentliga rummet och har bland annat gjort offentliga gestaltningar i Linköping, Sävsjö och Eksjö. Senast var hon en av konstnärerna i Österängens Konsthalls projekt “Naturen tar över”. Där skapade hon verket “Mulmholkar”, en samling skulpturer som belyser olika arters tidsperspektiv samtidigt som de fungerar som hem åt vedlevande insekter.
– Jag jobbar ofta med relationen mellan människor och djur och hur vår brist på förståelse för andra arter påverkar den relationen. När jag jobbar i offentlig miljö är jag också angelägen om att göra konst som på något sätt också riktar sig till andra arter.
Konstnärerna är mitt uppe i sitt researcharbete och exakt hur verken kommer att utformas är inte klart än. Men konstkollektivet Ugglans verk kommer att ta sig formen av en expedition runt Vättern.
– Ja, det blir en forsknings- och upptäcktsresa där vi kommer att utforska Vättern ur ett konstnärligt, tekniskt och biologiskt perspektiv. Och under hela expeditionen kommer vi att samarbeta med och bjuda in boende, organisationer och olika aktörer runt Vättern, säger Rasmus Sköld.
Katarina Vallbo är tidigt i sin process men intresserar sig för förhållandet ovan-under ytan.
– Skulle det vara möjligt att ägna sig åt den sortens miljöförstöring Vättern är utsatt för om det var ovanför ytan, om det var synligt? En annan ingång i projektet jag intresserar mig för är det här med Vätterns rättigheter. Jag tycker det är ett intressant förhållningsätt till ett naturområde. Att tänka att det skulle ha egna rättigheter och vad i sådana fall skulle innebära, säger Vallbo.
Gestaltningarna kommer att genomföras och uppföras under sommaren och hösten. “Rätten till Vättern” drivs av Österängens Konsthall och finansieras med stöd från Kulturrådet.

Se hela presskonferensen här:

 

 


30 mar 13:00 – 14:00

Livestream: Här är konstnärerna i Rätten Till Vättern

I en livestreamad presskonferens vid Vätterns strand, presenteras de konstnärer som under 2021 ska arbeta med Vättern och alla levande varelsers rätt till rent vatten, som utgångspunkt för två offentliga gestaltningar.
I projektet ”Rätten till Vättern” samarbetar Österängens Konsthall under hela 2021 med en rad kultur- och miljöorganisationer kring Vättern – norra Europas största dricksvattentäkt.
Trots Vätterns stora betydelse för tusentals människor, fiskar, växter och andra arter, är sjöns vatten inte ohotat. Massaindustrier, reningsverk, försvarets skjutningar och den planerade gruvan vid Norra Kärr, utgör alla reella eller potentiella hot mot Vätterns mående – och därmed allas vår hälsa.
Vi har i det här projektet valt att arbeta med en konstnär och ett konstnärskollektiv som på olika sätt kommer att arbeta med vikten av vatten genom konstnärliga gestaltningar i det offentliga rummet. Samtliga konstnärer är verksamma och bosatta i Småland och Östergötland.
Konstnärerna presenteras i en livesänd presskonferens från Vätterstranden i Röttle by, Gränna. Representanter för media är välkomna att delta på plats eller följa sändningen från denna sida, där det också går bra att ställa frågor direkt i chatten.
Datum: Tisdagen den 30 mars
Tid: 13.00
Plats: Röttle hamn, Gränna
Digital plats: Facebook

Se livestreamingen här


Rätten Till Vättern: hoten, hoppet & juridiken
– En öppen digital föreläsning med Naturens Rättigheter och Vätternfonden

2 mars kl. 18:00

Vättern förser hundratusentals människor med dricksvatten och är hem åt ännu fler växter och djur. Men vad döljer sig egentligen under ytan? Hur kan det vara möjligt att Sverige som har så stark miljölagstiftning om och om igen låter Vättern och andra vatten brukas som dumpningsplats för bland annat försvarets ammunition – helt lagligt? Vad händer när man ger ett ekosystem juridiska rättigheter?

 

Naturens rättigheter kan vara en bärande idé för ett hållbart samhälle,
på samma gång konkret och paradigmskiftande. Denna rörelse sprider sig fort i världen och Pella Theil från nätverket Naturens Rättigheter gav exempel på platser där människor insett hur deras mest grundläggande behov (av vatten exempelvis) var helt beroende av friska ekosystem. Men även hur relationen till dessa kan skifta på samhällsnivå genom att erkänna juridiska rättigheter för sjöar och floder.

Andreas Vos från Vätternfonden är producent och regissör till dokumentärfilmen ”Vättern under ytan”, en otroligt välgjord ögonöppnare som gräver djupt i hur sjön mår när man tittar längre än bara till ytan – och varför den mår som den gör. För att svensk vattenvård inte fungerar!

Andreas berättade om varför filmen gjordes och vilka som står bakom.
Om vad man egentligen kom fram till och om det finns lösningar på problemen?

Alla deltagare uppmuntrades till att ha sett filmen ”Vättern under ytan” innan föreläsningen.

Föreläsningen hadde 3 moment, två föreläsningar á 30 min var och ett modererat panelsamtal ca 20min.

Föreläsningen hölls som ett Zoom möte och va hade ca 40 deltagare.

Nedan är en inspelning av föreläsningen


Konstprojekt om Vättern får stöd av Kulturrådet

4 februari 2021 13:45

Österängens Konsthall har fått 665 000 kronor av Kulturrådet för ett konstnärligt projekt med fokus på naturens rättigheter, Vättern som juridisk person, våtmarkers betydelse för ekosystemet och allas vår rätt till rena sjöar och vattendrag. Projektet går under arbetsnamnet ”Rätten till Vättern” och kommer att drivas av Österängens Konsthall i samarbete med en rad kultur- och miljöorganisationer runt Vättern.

– Vi har ju sedan projektet ”Naturen tar över”, som avslutades i höstas, ett mycket fint och nära samarbete med Biosfärområde Östra Vätterbranterna. Vi tar inspiration från det vi lärde oss och de metoder vi utvecklade under det projektet och fortsätter samarbetet med dem samtidigt som vi bjuder in fler olika typer av aktörer och kompetenser, säger Johanna Linder, verksamhetschef på Österängens Konsthall.

Kulturförgreningen Ugglan i Vadstena, Aktion Rädda Vättern, nätverket Naturen Rättigheter och Hästholmens Bygdegård är några av de kultur- och miljöaktörer som man hoppas kunna samarbeta med. Med Vättern, en av Sveriges största dricksvattentäkter, som nav ska projektet undersöka hur vi kan leva tillsammans med och lära av naturen. Konsten är verktyget som får oss att tänka om och ställa om samhället. Konstnärer bjuds in att samarbeta med biologer, aktivister och miljöorganisationer i relationella och medskapande processer där de är med och utformar både resan och slutresultatet.

– Det är spännande att starta ett stort projekt med så många olika sorters aktörer, vi hoppas att allas olika kompetenser ska få vara med och inspirera och förankra konsten. Det är en förmån att få undersöka och pröva konstens förmåga att påverka samhället på det här sättet, säger Jannie Sidenvik projektledare på Österängens Konsthall.

Kontakt Jannie Sidenvik, projektledare: jannie.sidenvik@osterangenskonsthall.se Tel: 0722 005 722

Johanna Linder Verksamhetschef: johanna.linder@osterangenskonsthall.se Tel: 0768 610 900