De sju videokonstnärena i utställningen: Nezaket Ekici, CANAN, Çağdaş Kahriman, Savas Boyraz, Işıl Eğrikavuk, Pınar Öğrenci och Selda Asal, har alla varit viktiga aktörer för att sätta Turkiet på kartan som en av världens mest pulserande platser för samtidskonst idag.
Konstnärerna inspireras av dagens politiska situation i Turkiet, där yttrandefrihet och kvinnors rättigheter är under prövning. De använder olika format, tekniker och koncept och belyser olika teman, men har två saker gemensamt. Den ena är tron på att konst kan vara en katalysator för förändring och det andra att berätta om kvinnliga erfarenheter, både när det gäller krig, konflikter, traditioner, identitet och historia. Den turkiska brytningen mellan ett konservativt auktoritärt och traditionellt samhälle på den ena sidan och ett modernt stadsliv med långa akademiska och konstnärliga traditioner på den andra, slutar aldrig att facinera. Denna konfrontation gör också konstnärena till aktivister, med viktiga historier att berätta. I Mother Tounge mötte du sju av dem.
Mother Tongue var kuraterad av Malin Barth och Brynjar Bjerkem. Utställningen var producerad av TrAP och Stiftelsen 3,14, i samarbete med Interkultur, Buskerud Kunstsenter och Norske Kunstforeninger och stöttades ekonomiskt av Kulturrådet och Fritt Ord. Sveriges Konstföreningar ansvarade för utställningsturnén.
Samarbetspartner: Skådebanan och Region Jönköpings Län
foto: CANAN