Gul fyrkant i spetsigt rum
21 apr - 20 maj

Gul fyrkant i spetsigt rum

”Det är någonting med tonen som omedelbart slår an. Mitt i den ganska lättsamma visualiteten, genom grälla färger och traditionell no-nonsens-svart under någon gul detalj, under den där ytan av Robert Rauschenbergs ”combine paintings” fast gjorda efter dagisreformen, finns en ton av uppriktighet, ett oskyddat ansikte som utstrålar att det här är gjort för sin egen skull, det här är vad som gör det meningsfullt att leva. Men det har inte så mycket med konsthistoria att göra, så mitt omnämnande av Rauschenberg riskerar att bli missvisande. Istället har det med en annan tidsform att göra: fritid. Fritiden är i glömska av planering och bakåtgående artikulering, och det som görs i den är drivet av kul eller av någonting annat som gör någonting värt att göra för sin egen skull. Därav draget av pyssel – som ändå inte är så påfallande här som det ibland kan vara i Roger von Reybekiels konst! Kanske är det som förvånar mig mest att allting ser så avslutat ut. Det andas inte fritid, snarare då dötid som Emil i Lönnebergas alla trägubbar i sitt skydds- och fängelserum. Det vi känner igen som fritid är kanske bara den lyckliga dötiden. ”

– Lars-Erik Hjertström Lappalainen

 

Roger von Reybekiel (f. 1981) är en Stockholmsbaserad konstnär, vars individuella och kollaborativa praktik utforskar artificiella distinktioner mellan konst, liv och det vardagliga. Von Reybekiel har de senaste åren genomfört utställningar, evenemang och publikationer som undersöker konstnärliga processer, samarbete och improvisation, samt hur skapandeprocesser förhåller sig till skrivande och den digitala utvecklingen. Tidigare utställningar och projekt inkluderar bland annat: Moderna Museet, Stockholm; Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm; Baltic Art Center, Visby; Virserums Konsthall, Virserum; Skånes Konstförening, Malmö; Studio17, Stavanger; Entrée Visningsrom, Bergen; och NCCA – National Centre for Contemporary Arts, Moskva. Von Reybekiel är även medgrundare och curator för utställningsserien Evening Standard på Platform Stockholm, samt redaktör för antologin Texts Not Necessarily Meant to be Viewed as Art, Konstfack Collection, 2016.

<- Tillbaka till evenemang