image
2021-01-30 - 2021-03-07

Still interested in this image?

Vad gör all reklam med oss? Känner någon igen sig de människor som visas upp för att sälja oss saker? Eller spelar det kanske ingen roll när vi alla shoppar ändå? Kort sagt: Varför är all reklam så dum?

På Österängens Konsthall bjuder Roxy Farhat in betraktaren till en intuitiv och absurd tolkning av hur det är att röra sig i en värld kantad av reklam och slogans. Många av de bilder vi möter i reklamen är hämtad från bildbanker som Shutterstock. Bildbankerna försöker fånga och förutse vilken typ av bildmaterial företag vill ha. För att kunna användas till vad som helst är uttrycken och människorna i bilderna allmänna och anonyma. För att inte kunna missförstås är gesterna överdrivna och uppskruvade, som mänskliga emojis.

Utställningens titel kommer från ämnesraden i ett mail från Shutterstock. I Farhats videoverk har människorna från bildbankerna getts ett nytt sammanhang – utan produkter eller slogans. Kvar blir en labyrint av gester och uttryck där vi lämnas utan guidande avsändare och budskap. Roxy Farhat blandar, lånar och ger från en åttiotalsestetisk bildvärld med pasteller, kontorspalmer och tandkrämsleenden som vi alla kan känna igen, men som i sin totala brist på besjälning förvandlas från förförande till olycksbådande.

Still interested in this image?

Roxy Farhat, född 1984 i Iran, är en svensk konstnär och regissör. Hon är utbildad vid Konstfack och UCLA i Los Angeles, USA. Farhats konstnärliga praktik innefattar en rad olika uttryckssätt: performance, videokonst, musikvideos, film, med mera, där feminism, antikapitalism och postkolonialism är återkommande teman. Just nu arbetar hon på en långfilm, “La Société du Spectacle”, tillsammans med dokumentärfilmaren Göran Hugo Olsson

Relaterade evenemang

Kollektivet lördagar
Fri entré
Återkommande datum
2025-03-01 - 2025-06-07 12.00

Kollektivet lördagar

PÅ LÖRDAGAR FÖR TJEJER OCH ICKEBINÄRA

Läs mer
Planteringsworkshop
2025-05-17 - 2025-05-17 11.00

Planteringsworkshop

FRAMTIDENS STADSODLING

Läs mer